Tuesday, November 4, 2014

SPAGHETTI BOLOGNESE



Resepi Spaghetti Bolognese paling mudah, senang dan jimat. Ini style akulah. Lain orang lain dia punya masak spaghetti. Aku just guna bahan yang memang dah sedia ada dalam peti ais. Maksudnya tak cukup bahanlah. Haish ! Maka beginilah hasilnya. Asal boleh, asal sedap aku telan jelah. Kekdahnya, masuk dalam perut kenyang jugak. Alhamdulillah. Burppp *senonoh sikit* HAHA


Bahan yang diperlukan :
  • Spaghetti
  • Sos tomato Kimball
  • Bawang besar dicincang halus
  • Tomato dipotong dadu
  • Sepaket daging hancur
  • Garam secukup rasa




Cara- Cara Membuat :


1. Rebuskan spaghetti hingga kembang dan empuk. Masukkan sedikit minyak masak. Fungsinya adalah supaya spaghetti tu tak melekat erat antara satu sama lain. Faham ? Angkat dan toskan airnya. Ketepikan buat sementara waktu sebab nak fokus kepada kuah pulak.

2. Panaskan sedikit minyak masak dan tumiskan bawang besar hingga masak layu. Biar bau harum semerbak satu kampung takpe. Baru orang tahu dapur kau berasap -.-" Kemudian masukkan daging hancur dan tuangkan sos tomato Kimball.

3. Lepas tu, masukkan air mengikut kesesuaian kuah spaghetti. Pepandailah adjust disitu ek. Tak terlalu cair dan tak terlalu pekat. Gaul rata dan masak hingga mendidih. Masukkan juga tomato yang telah dipotong dadu bersama-sama dengan garam secukup rasa. Adjust sampai sedap okay, lepas tu baru hidangkan.


 Okay siap ! Bismillah ...


Bila terlebih rajin, beginilah decoration spaghetti bolognese rupanya. LOL :D


Okay lah, nak pi sambung makan spaghetti bolognese untuk second round dan third round maybe. Jemputlah yer pada yang nak cuba resipi spaghetti bolognese nih. Till then, okay bye !


3 comments:

  1. Bolognaise luqman kurang..suka makan yang satu lagi tuh..ntah ape name die lupe..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spaghetti carbonara kot, ataupun spaghetti aglio olio ;)

      Delete
  2. Nyum nyum..buat queenpink terliur.aihh..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi baca dan komen ◕‿◕





 
Copyright Miza Yusof - All rights reserved.