Thursday, October 30, 2014

MURTABAK MAGGI



Asyik makan murtabak ayam murtabak dan murtabak daging (my favorite), let's try murtabak Maggi pulak. Biarpun dah berzaman, it's okay better late than never. Resipi yang senang, wajib dicuba. Istilah malas tolak tepi sekejap, kebahagiaan perut menjadi keutamaan. Tunggu apa lagi, mari cuba. Sebab ia memang ringkas dan senang. 


Bahan Yang Diperlukan :
  • 4 biji telur ayam dibasuh
  • Seulas bawang besar dipotong kecil
  • Sepokok daun bawang dirincik
  • Sepokok daun sup dirincik
  • 4 ketul jejari ketam/crab stick dipotong kecil dan dicelur
  • Sebiji carrot diparut
  • 2 bungkus mee segera Maggie perencah kari
  • Aji Shio Flavoured Pepper *optional*




Cara-Cara Membuatnya ;

1. Rebus mee Maggi hingga separa kembang. Tak payah kembang sangat, angkat dan toskan air rebusan. Ketepikan buat sementara waktu.

2. Masukkan 4 biji telur ke dalam mangkuk dan pukul bersama-sama dengan perencah kari mee Maggi. Pukul dan kacau hingga kedua-duanya sebatian tersebut larut antara satu sama lain.

3. Masukkan mee segera yang telah direbus tadi, lepas tu masukkan kesemua bahan yang lain (bawang besar, daun sup, daun bawang, jejari ketam dan carrot) dan gaulkan hingga rata. Gaul, gaul dan gaul lagi biar kesemua bahan-bahan tersebut bersatu.

4. Panaskan fry pan (kuali pun boleh) dengan sedikit minyak. Bila dah betul-betul panas, baru masukkan bahan-bahan yang telah digaul tadi. Gunakan api yang sederhana. Kemudian balik-balikkan supaya kedua-dua belah permukaan murtabak itu masak antara satu sama lain. Jika terlalu tebal, sila tekan-tekankan takut masih ada lelehan telur yang masih belum masak. Boleh juga dicucuk dengan lidi sate. Jika kurang masin, boleh tambah garam atau ajinomoto. Aku guna Aji Shio flavoured pepper.

5. Rupa murtabak Maggi (my style) bila dah masak adalah sepeti sebiji telur dadar. Bulat besar lepas tu potongkan ia, dapatlah 8 slices. Warna-warni dan meriah dengan sayur. Baru best nak makan. LOL :D


Boleh dimakan begitu saja. Nyamnyam

Ya Allah, sedapnyaaa ;)


Maklumat Tambahan :
Bahan-bahan (refer diatas sana) untuk resipi murtabak mee segera Maggi ini adalah untuk 2 butir murtabak. Boleh cuba sebungkus dulu bagi yang nak cuba. Aksesori yang lain boleh olah mengikut kreativiti masing-masing. Pepandailah kat situ. Berbaloi-baloi sebab sepotong kecil pun kenyang weh. Tebal pulak tu, memang puas hati bila makan. Serious wa tak tipu lu. Tak percaya, cubalah ;)


6 comments:

  1. sedapnya.... lama dah nak buat maurtabak maggi... tapi x de resepi... btw, tg for ths recipe..
    jemput singgah ye.. http://kisahketuharkecik.blogspot.com/

    ReplyDelete

Terima kasih sudi baca dan komen ◕‿◕





 
Copyright Miza Yusof - All rights reserved.